Anledningen var at det årlige "Vores Dykkerevent" blev afholdt af dykkerklubben Helgoland. Vi var blevet stillet i udsigt, at vi skulle dykke på gamle historiske trævrag, bl.a. en gammel galease, Indfødsretten, Dannebroge (https://da.wikipedia.org/wiki/Dannebroge_(linjeskib)) og nogle nyere vrag af "den lille uden skrue" og Betonvraget.
Vi startede ud i Hinnerup og var i Kbh. til middag, hvor vi blev inkvarteret på Holmen i nogle spejder lokaler, som Helgoland havde arrangeret til os. Dette skulle være vores base de næste par dage, hvor vi både skulle holde grillfest, Skt. Hans og, viste det sig, 40 års fødselsdag.
Efter indkvartering kørte vi til lystbådehavnen ved Lynetten. For at komme derud måtte vi zig-zagge ind og ud mellem en større mængde fulde, beskidte, langhårede unge mennesker, som var i gang med CopenHell festival. Der var et godt og højt lydbillede, som akkompanerede vores klargøring til første dyk - en burger på den lokale restaurant. Man dykker jo helst ikke på tom mave;-)

Efter at have fået anvist en båd, sejlede vi ud og dykkede på et mindre vrag af en gammel galease, et to-mastet sejlskib. Vraget ligger med bunden i vejret, og stikker ca. 1½ m op. Ikke så meget at se, men et godt dyk at komme i gang på.
Christian, Jacob og jeg fik hurtigt set det hele, og besluttede os så for at binde et linehjul på ankertovet, og tage en tur ud i det blå. Der var ikke så meget at se derud, men lidt gammelt knust porcelæn og lidt fladfisk var der da. På vej ind mod vraget mødte vi nogle håbefulde dykkere, som troede at linen var en del af seværdigheden dernede, og de var på vej ud for at se, hvad der gemte sig for enden - de blev lidt skuffede da de kune fandt 3 dykkere...
Da vi endelig var i land igen var klokken blevet mange, og vi skulle tilbage til Holmen for at høre foredrag om de næste dages dykning, så vi fik kun et enkelt dyk fredag.

Tilbage på Holmen var der lagt op til masser af gode historier. Helgoland havde arrangeret en gammel politimand, som har hjulpet med opklaring under vand, og en medarbejder ved Kulturarvstyrelsen.
Betjenten fik vist en masse billeder og fik rusket godt og grundigt op i diskutionen omkring brug af makker-line, som ha under ingen omstændigheder var tilhænger af.
Kulturarvsstyrelsen kunne fortælle en masse om vraget af Dannebroge, som var det linieskib, som Ivar Huitfeldt styrede mod sin skæbne tilbage i 1710. Samtidig med at skibet sank, kunne resten af den danske flåde stikke af i sikkerhed, så selvom knap 600 søfolk mistede livet, reddede de en masse andre.

Forventningerne til de kommende dages dykning steg til uanede højder, omend vejrudsigten lurrede med alt for meget vind i baggrunden...

Lørdag morgen kom den dårlige nyhed - ingen båddyk! Og at svømme de 20 km ud til Dannebroge, midt i Køge bugt, var ikke en mulighed:-(
Vi fik i stedet en adresse ved Boesdal Kalkbrud, og fik et godt langt dyk i dejligt vamrt vand med masser af sollys og en super sigt på 10 m.

Helt klart et godt sted at dykke. Næste destination var Havheksen ved Amager Starndpark, men det eneste vi dykkede ned i, var kioskens is-køler - ingen af os gad dykke på 3 m gennem små ringe, betonrør
og i dårlig sigt - så hellere spise en is!
Tilbage på Holmen fik vi hængt udstyret til tørre, og så tog vi på sightseeing med Peter som guide. Som ung boede han på Holmen, og han viste os hjemmevandt gennem Christiania, forbi skoleskibet Georg Stage

(det kunne bliver et fedt vrag!), Operaen og Thomas Blachmanns husbåd.

En hyggelig tur, som skabte en god appetit til aftenens fejring af Skt. Hans og grill-hygge... Troede vi... Der var nemlig afbrændingsforbud, så det eneste der var ild i, var grill-kullene. Men der var også nok, for der var slagtet en del køer til de 60 dykkere, så der var mad nok til alle:-)

Hen på aftenen blev den hyggelige snak afbrudt, da een af arrangørerne lige ville have ordet "et kort øjeblik". Vi skulle nemlig lige lave en lille surprise-party for Uffe, som var den bærende kraf gennem hele arrangementet - han fyldte nemlig 40 år 2 dage senere. Så vi fik på balloner og flag ind, inden der blev sunget fødsesldagssang og delt gaver ud. Umiddelbart efter fejringen var der fællesfoto og derefter hygge med nogle meget stærke Irish Coffees.

Under morgenmaden søndag sad alle og ventede på beslutningen fra bådførerne - ville vi komme ud og sejle eller ej!?
Vi kunne sejle! Køge Bugt var flad som en pandekage, så vi skulle alle på Dannebroge - vraget vi alle var kommet for at dykke på (der er normalt dykkerforbud på vraget, men til dette event var der givet dispensation).
Alle både sejlede i pendulfart mellem Ishøj Havn og Dannebroge, og vi fik et super godt dyk på vraget. Resterne er spredt ud over et større område, da skibet sluttede sin færd på overfladen, da de ombordværende 7 tons krudt eksploderede - ballaststenene ligger lige dér hvor eksplosionen skete, roret ligger lidt bagude, og er stort som en ladeport, og lidt længere fremme ligger stævnen, som rager ca 5 m op med frie spanter, med en tykkelse jeg aldrig har set mage - det har været et prægtgt skib engang! Oven på stævnen kan man finde de gule sten, som kabyssens ildsted var lavet af, og rundt omkring kunne man finde adskillige hjul fra de mange kanoner, som engang var ombord. Alle kanonerne er i dag bjerget, og er brugt rundt omkring til mindesmærker og smeltet om til nye kanoner.

På sikkerhedsstoppet på 5 m delte vi en deko-øl (Tuborg Classic, fjerner alle bobler i blodet - hurtigere end ren ilt!), inden vi kom op i båden og turen gik hjemad, mod vest.

Hele arrangementet var utroligt godt gennemført, og vi skal helt sikkert med igen til næste år, når det bliver afholdt på Langeland i uge 34 - sæt allerede nu X i kalenderen:-)