Peter havde efterspurgt nogle udlandsture, da han ikke kunne slippe tankerne omkring Gudrun i Flekkefjord. Men vi skulle prøve noget nyt, og han begyndte at undersøge priser og muligheder, og valget faldt på Lysekil i foråret. Desværre er foråret den mest travle periode i Lysekil, da der er suveræn sigt, og masser af liv. Derfor var der ikke nogen ledige pladser, så vi måtte udskyde det til efteråret. Så hele sommeren gik vi og ventede på at det skulle blive september...

Torsdag d. 12. september tog vi 4 Vandbisser afsted - Christian Bager, Morten, Peter og Claus Mørup. Vi sejlede fra Frederikshavn om eftermiddagen, og var i Lysekil lige omkring midnat. En stille og rolig tur, hvor det meste af tiden bruges på færgen.

Vi boede ved Strandflickorna, som ligger et stenkast fra havnen og dykkercentret - det kunne ikke være bedre:-)

Fredag morgen stod vi ved dykkercentret, og fik at vide, at vi var de eneste, som skulle med båden hele weekenden, så vi kunne nærmest gøre som vi ville. Vinden var dog noget kraftig, og tiltagende hen over weekenden, så skipper ville gerne prioritere de steder, som lå længst mod vest, for han var ikke sikker på, at vi kunne dykke dem senere. Så vi kom næsten ud i Kattegat, før vi hoppede i første gang.

Dybderne er ikke lige så voldsomme som i Flekkefjord, da det er en skærgård, og ikke en fjord. Klipperne rammer sandbunden på ca. 25 m, og det er netop her i overgangen mellem klipper og sandbund, at alt det sjove sker - hummere, blåstak, rødnæb, taskekrabber og andet liv stortrives, og der var masser at se på.

Sigten var ikke fantastisk, ca. 8 m, men bedre end i Danmark, så vi var glade. Vandet er meget grønt, så en god lygte er at foretrække.

Baglæns rul fra båden skal man lige vænne sig til, for normalt er der 30 cm. ned til vandet fra kanten af RIB'en, men her var der altså knap en meter, og man kontrollerer lige det hele en ekstra gang, inden man ruller bagud!

Rutinen var at dykke 1 dyk om formiddagen, hjem og spise frokost på en nærliggende akvarie-restaurant (Havets Hus), igen 1 dyk om eftermiddagen, og så fri leg resten af dagen.

Så efter første dyk sejlede vi ind igen, fik skiftet flasker og tøj, og så havde vi ca. 1½ time til at spise i. Vi gik over på Havets Hus og kunne vælge mellem 3 retter - super godt arrangeret af Peter, og god mad:-)

Tilbage til dykkercentret fik vi gjort klar til 2. dyk, som også lå langt ude mellem skærene. På trods af den meget vind, og heraf store bølger, var skipper god til at finde de spots, som lå i læ bag store skær, og som havde helt fladt vand, på trods af bølgerne, som sneg sig op i nærheden af 1 meter i højden.

Om aftenen var der som sagt fri leg... Fri er måske så meget sagt, for lige så livlig Lysekil er om sommeren, lige så død er den om efteråret! Der var ikke meget at vælge imellem, og vi endte på Kajmagasinet, som kunne diske op med en OK buffet - og med 3 sorte bælter og et enkelt grøn i buffet, gik vi til den!

Hvad vi ikke havde spottet var, at grunden til at der var næsten fuldt var, at der skulle være pub-quiz og levende musik. Det var en super hyggelig aften med en live-sangerinde, som mest af alt lød som Bette Midler efter en flaske whisky - hun sang godt, og meget intenst. Vi vandt ikke quizzen, da en tredjedel af spørgsmålene omhandlede svenske musikere, og vores viden om svensk musik begrænsede sig til ABBA og Svenne og Lotta...

Således mætte og glade gik vi tilbage til Strand Pigerne og hoppede i seng.

Lørdagen var planlagt efter samme skema, dog sejlede vi indad i stedet for udad, da bølgerne nu var blevet en halv meter højere! Vores sidste dyk lørdag var på en lodret væg. Bunden lå på 45 m, og vi blev anbefalet at dykke udad på 30 m og hjemad på 15 m, da forskellen mellem de 2 dybder var markant - og det var den, det var 2 vidt forskellige dyk!

For det første er det lidt tid siden jeg har dykket et sted, hvor jeg ikke kunne se bunden, så jeg havde ekstra fokus på afbalanceringen de første par minutter, inden pulsen igen lå på 60. Udad på 30 m var der kæmpe store søpindsvin overalt på væggen. De var 10 cm i diameter, og havde lige så lange pigge.

Derudover var der nogle rørorm eller lign. som hang og viftede og filtrerede vandet konstant for næring. Oppe på 15 m var sceneriet helt anderledes - ingen søpindsvin, men til gengæld var hele væggen dækket med nogle halvgennemsigtige polypper. Ligner dødemandshånd af form, men bare næsten gennemsigtige. 2 vidt forskellige faunaer på samme dyk.

Om aftenen endte på Old English House, hvor man kunne få en god burger og en god øl. Ingen live-musik denne aften, men god stemning.

Søndag havde vi kun tid til et enkelt dyk, og pga. vejret besluttede vi at tage det lokale "hus-rev", som er en stor klippe lige uden for havnen. 25 m dyb og et par plateauer som vi også ser det i Lillebælt. Her er det bare ren klippe. Efter at have set 6 hummere gad vi ikke tælle længere - de var over det hele. Havde det være hjemme, havde vi haft hummergilde om aftenen!

Efter dykket fik vi skyllet og pakket, og kørte mod Gøteborg. Vi havde et par timer i byen, inden færgen skulle sejle. Vi var bl.a. i en musikbutik, hvor vi alle gik og blev nostalgiske, da vi fandt pladerne fra vores unge dage - men Peter var nok mest glad, da han fandt den plade, som lå til baggrund for hans T-shirt:-)

Vejret var slet ikke med os, og mens vi sad og ventede på færgen, hørte vi at færgen fra Danmark netop var blevet aflyst... Vi krydsede fingre, og heldigvis aflyste de ikke vores færge - den var større, og kunne åbenbart klare det hårde vejr bedre. Turen hjem var stille og rolig, og vi fik en lur, for klokken var mange, og vi manglede stadig en køretur fra Frederikshavn til det Østjyske. Vi var hjemme søndag omkring kl. 23:30 - trætte, men med 5 gode dyk og en super hyggelig tur i bagagen.