Jeg har efterhåneden snakket med en del fra klubben omkring lygter - hvad er godt, hvad er skidt og hvorfor har vi dem egentlig med, når vi dykker om dagen?

For mit eget vedkommende, dykker jeg aldrig uden lygten - punktum.

Nogen gange kan der være mørkt fra 15 m og ned, andre gange kan der komme en sky for solen, og andre gange igen ser man et hul ind mellem nogle sten, hvor man gerne vil kigge ind. I de situationer er det lige meget, om det er midt på dagen eller om aftenen – man kommer til at savne sin lygte uanset hvad, hvis man ikke har den med.

I skrivende stund (september 2023) er det også ved at være skumring allerede omkring kl. 19, så sæsonen for aften/natdyk er på vej, og på et natdyk skal man altid have lygte med.

Men hvad skal man vælge?

Nedenstående er 100% min egen mening, og der er ca. lige så mange meninger, som der er fisk i havet, og jeg har ikke prøvet ret mange lygter, for jeg stopper typisk med at prøve udstyr, når jeg finder dét, som opfylder mit behov.

Lygter kan købes fra 100 til 10.000 kr. og med en lysstyrke fra 100 lumen og op til 10.000 lumen eller mere, og spredningen på lyskeglen kan være alt mellem 10 og 120 grader.

Lyskeglen

Keglen på en lygte til et almindeligt hyggedyk skal være rimeligt lav. På min egen lygte er den 10 grader. Den giver et fokuseret lys på dét, som jeg vil kigge på, men den spreder ikke lys ud til alle sider, så det er lidt på bekostning af omgivelserne. Men en for bred kegle vil have en tendens til at lyse for meget svæv i vandet op, så man dårligt kan se andet, så man kan altså ikke få begge dele.

Hvis lygten skal bruges til video eller billeder, er det en fordel med en stor spredning på keglen, da det er bedre med et stort og blødt lys til dette formål. Her kan keglen være 120 grader.

Så til alm. hyggedyk, vil jeg anbefale en 10-15 graders kegle.

Lumen (lysstyrke)

Jeg vil ikke anbefale mindre end 1.000 lumen. Der er efter min mening ikke lys nok i de mindre lygter. De lygter jeg ser flest af, når vi dykker, ligger mellem 1.000 og 2.500 lumen.

Pris

Ligesom med mange andre ting, hænger pris og kvalitet sammen, og man kan købe sig fattig i lækre mærkevarer!

Jeg har selv haft en 1.000 lumen lygte til 300 kr. og den virkede da også fint de 4 gange jeg dykkede med den… Derefter begyndte knappen at ruste og aluminiummet oxiderede, så den ikke holdt tæt. Derudover kunne den ikke tåle at være tændt over vand, da den blev så varm at spejlet i lygtehovedet blev misfarvet. Man kan sikkert finde nogle der er bedre, men jeg kender dem ikke, så jeg kan ikke anbefale noget i den prisklasse.

Normalt vil jeg sige at 1 lumen koster mellem 1,25 og 1,5 kr. En 1.000 lumen vil altså koste mellem 1.250 og 1.500 kr.

Min egen lygte

Jeg har selv haft lygter af mærkerne Underwater Kinetics, Magicshine og BigBlue. Alle 3 er mærker, som jeg har været glad for. Der findes et utal af andre mærker, som laver nogle rigtig lækre lygter, men jeg har ikke selv prøvet dem.

Den lygte jeg har nu er en BigBlue AL1200NP. Den er lavet i aluminium, er på 1.200 lumen og har en spredning på 10 grader. Den lyser fint op til mit behov, men jeg kan da godt se at der er mere lys i en lygte med 2.000 lumen – merprisen var jeg dog ikke villig til at betale, da jeg købte lygten.

En BigBlue AL1200NP ligger i skrivende stund på ca. 1.300 kr. og den kommer med både genopladeligt batteri og oplader. Den har en relativt lille størrelse, så forvent ikke mere end 2 dyk på en enkelt opladning. Lygten har også indikator for ladestand.

Reklame

Hvis jeg selv skulle ud og købe lygte i dag, ville jeg køre til Blue Ocean Divers i Randers og købe en BigBlue AL1300NP, som faktisk er samme som min nuværende, dog med 100 lumen extra. Den koster 1.700 kr. som vejledende pris, men husk at vi får 10% rabat, hvis I selv henter det i butikken.

Se lygten her: https://www.blueoceandivers.dk/dykkerudstyr/dykkerlygter?product_id=40295

Se hele udvalget her: https://www.blueoceandivers.dk/dykkerudstyr/dykkerlygter